Supplementen voor BJJ: Whey Proteïne

Supplementen voor BJJ: Whey Proteïne

Na de training moet je lichaam herstellen en daarvoor heeft je lichaam veel eiwitten nodig. Eiwitsupplementen zoals shakes en repen kunnen het makkelijker maken om de benodigde hoeveelheid eiwit in je systeem te krijgen.

In dit artikel vertellen we je alles over een van de meest gebruikte supplementen in de sport: Whey Protein.

Wat is Whey-eiwit en wat doet het?
Melk is gemaakt van twee eiwitten: Caseïne en wei. Wei-eiwit (whey) kan worden gescheiden van caseïne in melk of worden gevormd als bijproduct van het maken van kaas. Het bekendste gebruik van wei-eiwitsupplementen is voor het vergroten van spiermassa en kracht.

Er zijn 3 primaire soorten eiwitten, hun belangrijkste verschil is de manier waarop ze worden verwerkt:

1. Wei-eiwitconcentraat (concentrate): bevat ongeveer 70-80% eiwit; bevat wat lactose en vet, en heeft de beste smaak.
2. Wei-eiwitisolaat (isolate): bevat 90% eiwit of hoger; bevat minder lactose en vet en mist veel van de nuttige voedingsstoffen in wei-eiwitconcentraat.
3. Wei-eiwithydrolysaat (hydrolysate): dit type is voorverteerd zodat het sneller wordt opgenomen.

Het meest populaire type dat je zult vinden in wei-eiwitsupplementen is wei-eiwitconcentraat. Het is de goedkoopste en behoudt de meeste nuttige voedingsstoffen die van nature in wei voorkomen.

Hoe kunt u wei-eiwit gebruiken voor BJJ?
Wanneer je moe en beverig bent, kan dat een teken zijn dat je lichaam niet de eiwitten krijgt die het nodig heeft. Als dit het geval is, kunnen wei-eiwit supplementen een gemakkelijke oplossing zijn.

Het is moeilijk om precies te meten hoeveel eiwitten je nodig hebt, dus begin door wat extra eiwit aan je dieet toe te voegen en kijk hoe je lichaam reageert. Als je je nog steeds moe, beverig of zwak voelt, dan kun je nog meer eiwitten nemen door een extra eiwitshake te drinken of een extra eiwitreep te eten, of probeer meer eiwitten binnen je dieet te consumeren.

Hoeveel eiwit heb je nodig?
De meeste mensen hebben meestal ongeveer 1 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig, maar als je veel traint, moet je deze hoeveelheid verhogen om goed te herstellen van de training.

Persoonlijk ga ik voor ongeveer 2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht. Ik probeer voldoende eiwitten in mijn normale dieet te hebben, maar ik gebruik ook eiwitrepen en shakes op de dagen dat mijn dieet niet genoeg eiwitten bevat.

Wei-eiwitsupplementen kunnen echt helpen door de hoeveelheid eiwit die je nodig hebt op peil te krijgen. Als je dieet voldoende eiwitten bevat heeft je lichaam waarschijnlijk geen extra nodig en het zullen eiwit supplementen je waarschijnlijk niet helpen.
Volgend artikel Quick Gi Review: Tatami Nova Absolute Gi